Kyu og Dan grader

Anvendelsen af Dan/Kyu grader indenfor karate skete i 1924, da Gichin Funakoshi adopterede systemet fra Judo.
Grad inddelingen der anvendes indenfor Shotokai Karate-do ligger i intervallet fra 10. Kyu til 1. Kyu, samt 1. Dan til 5. Dan.
Den højeste grad som er udstedt af Gichin Funakoshi er 5. Dan, og denne Dan grad regnes fortsat for den højst opnåelige indenfor Shotokai Karate-do.

Dan-grader, eller for den sags skyld Kyu-grader, skal ikke opfattes som en målestok eleverne imellem. Graderne er ene og alene en indikation for en selv, i forbindelse med ens personlige udvikling indenfor kampkunst. Gradueringen beror således på en individuel vurdering af personen.

Der vil ved fysiske gradueringer altid blive taget højde for elevens udviklingstrin, alder, motorik og lignende forhold.

 

Kyu grader børn 

Anvendes til børn i aldersklassen 5 til 7 år.

Begynder (Mukyū)
Hvid bælte
Begynder (Mukyū) Hvid bælte
12 Mon Kyu
Hvid m/snip
12 Mon Kyu Hvid med rød snip
11 Mon Kyu
Hvid m/2 snip
11 Mon Kyu Hvid med 2 røde snip
10 Mon Kyu
Hvid m/3 snip
10 Mon Kyu Hvid med 3 røde snip

 

Anvendes til børn og unge i aldersklassen 8 til 12 år.

Begynder (Mukyū)
Hvid bælte
Begynder (Mukyū) Hvid bælte
9 Mon Kyu
Hvid/Gul bælte
9 Mon Kyu Hvid/Gul bælte
8 Mon Kyu
Hvid/Orange bælte
8 Mon Kyu Hvid/Orange bælte
7 Mon Kyu
Hvid/Rød bælte
7 Mon Kyu Hvid/Rød bælte
6 Mon Kyu
Hvid/Grøn bælte
6 Mon Kyu Hvid/Grøn bælte
5 Mon Kyu
Hvid/Blå bælte
5 Mon Kyu Hvid/Blå bælte
4 Mon Kyu
Hvid/Violet bælte
4 Mon Kyu Hvid/Violet bælte
3 Mon Kyu
Hvid/Brun bælte
3 Mon Kyu Hvid/Brun bælte
2 Mon Kyu
Hvid/Brun bælte 1 snip
3 Mon Kyu Hvid/Brun bælte
1 Mon Kyu
Hvid/Brun bælte 2 snip
3 Mon Kyu Hvid/Brun bælte

 

 

Kyu grader voksne 

Anvendes til juniorer og voksne i aldersklassen 13+ år.

Begynder (Mukyū)
Hvid bælte
Mukyu Hvid Bælte
9. Kyu (Kukyū) 九級
Gul bælte
9 Kyu Gul Bælte
8. Kyu (Hachikyū) 八級
Orange bælte
8 Kyu Orange Bælte
7. Kyu (Nanakyū) 七級
Rød bælte
7 Kyu Rød Bælte
6. Kyu (Rokkyū) 六級
Grøn bælte
6 Kyu Grøn Bælte
5. Kyu (Gokyū) 五級
Blå bælte
5 Kyu Blå Bælte
4. Kyu (Yonkyū) 四級
Violet bælte
4 Kyu Violet Bælte
3. Kyu (Sankyū) 三級
Brun bælte
3 Kyu Brun Bælte
2. Kyu (Nikyū) 二級 
Brun bælte m/snip
2 Kyu Brun Bælte med 1 snip
1. Kyu (Ikkyū) 一級 
Brun bælte m/2 snip
1 Kyu Brun Bælte med 2 snip

 
 
1 Dan Shodan-Ho
(Kan evt anv. u/16 år)
1 Dan Shodan-Ho
1 Dan Shodan 1 Dan Shodan

 

Dan grader 段

Dan
grad

Betegnelse

Kanji

År mellem
dangrad

Min.
alder

1

Shodan-Ho

初段-仮

1 år efter 1.kyu

< 16

1

Shodan

初段

1 år efter 1.kyu

16+

2

Nidan

ニ段

2 år efter 1. Dan

18+

3

Sandan

三段

3 år efter 2. Dan

21+

4

Yondan

四段

4 år efter 3. Dan

25+

5

Godan

五段

5 år efter 4. dan

30+


-

 

When Master Funakoshi arrived in Japan (from Okinawa) he was more than 50 years old and his students thought he executed his movements in a relaxed way due to his age. This relaxation is, in fact, fundamental. It is only nowadays that all is done with strength and this is actually a true contradiction.

Furthermore the evolution of competition in Karate is opposed to Karate-do ettiquette. Competition has resulted in the loss of many things in Karate-do.... but possibly, we may not have the right to criticize considering that we practiced it and now we have abandoned it! [Murakami Sensei originally trained in sports karate]. Competition, today, is not the result of practice, rather the result of practice for competition... and this is very different. A specific preparation is not pure practice!

Anyway, I believe that comparing Shotokai with other styles is not possible, because it truly is something completely different. It does not have competition as the objective, rather the liberation of body and spirit.

Tetsuji Murakami (1927 - 1987).

"In our physical movements, there are those that are natural and others that are not. Through the practice of Karate-do, we can learn to differentiate between the two and also learn to acquire natural movements. We also learn of the power that nature endowed us with and how to use it, for a man has a great deal of hidden power of which he is not aware."

Shigeru Egami (1912 - 1981).

Udklip af: Foreword of Karate-Do Nyumon (Bog: Karate-Do Nyumon af Gichin Funakoshi, Dec. 1943)

Often in practicing the advanced kata, students concentrate too much on the order and continuity of the movements, without considering the effectiveness of each technique. In extreme cases, they may have the illusion that they have mastered the kata by simply memorizing the order of the movements. It should be clear that, in reality, one must practice both basic techniques and advanced kata, and that the study of basics takes on a new and deeper meaning after one experiences more complex practice.

In traditional kata such as Bassai, the difference between simply executing the movements in the correct order and performing the kata while taking maai into account is immediately apparent. If one imagines a real opponent and performs the kata while thinking of maai, a blending of hard and soft, quick and slow elements appear quite naturally. Then each movement of the hands and feet takes the shortest possible route.

Genshin [Motonobu] Hironishi (1913 – 1999)

Karate-Dõ er Karatens rigtige brug, udført med den rette forståelse. Den der oprigtigt træner i denne Dõ og virkelig forstår Karate-Dõ bliver aldrig nemt trukket ind i en kamp.

Studerende af enhver kunstart, som klart indbefatter karate-dõ, må aldrig glemme at forædle sind og krop.

At vinde et hundrede sejre i et hundrede slag er ikke den største færdighed. At besejre fjenden, uden at kæmpe, er den største færdighed.

Gichin Funakoshi (1868 - 1957).

Kiai kommer fra mellemgulvet op gennem kroppen, videre til munden og ud i forbindelse med en udånding . . . . . . Faktisk minder det om at hoste.

Karate som selvforsvar går ud på at komme ind på modstanderen, lave en masse ravage, og derefter trække sig tilbage igen. Karate grappling er til backup.

”The karate that has been introduced to Tokyo is actually just a part of the whole. The fact that those who have learnt karate there feel it only consists of kicks & punches, and that throws & locks are only to be found in judo or jujutsu, can only be put down to a lack of understanding … Those who are thinking of the future of karate should have an open mind and strive to study the complete art”

Kenwa Mabuni, 1938